POMIAR NA HAMOWNI

Jak wygląda proces pomiaru na hamowni?
   

Samochód wjeżdża na hamownie, podnośnik pneumatyczny upuszcza koła na rolki, następnie samochód jest ustawiany przy niewielkiej prędkości równolegle na hamowni po czym mocowany jest do podłoża za pomocą pasów zabezpieczających.

   
Badane i ustalane jest przełożenie skrzyni biegów oraz przekładni głównej, dane zostają wprowadzane do programu hamowni. Następnie silnik zostaje doprowadzony do właściwej temperatury roboczej i zostają włączone wentylatory nadmuchu powietrza na chłodnicę i intercooler. 
   
Samochód zostaje rozpędzany na biegu bezpośrednim np. 4 lub 5 do maksymalnych istotnych dla pomiaru obrotów (zazwyczaj do tzw. odcięcia) po czym zostaje rozłączone sprzęgło i samochód toczy się swobodnie na hamowni do całkowitego zatrzymania. W tym czasie dokonywane są obliczenia mocy i momentu obrotowego oraz oporów toczenia układu jezdnego. 

Czas pomiaru to ok. 30-60 sekund pełnego obciążenia i kilkadziesiąt sekund swobodnego toczenia się na hamowni aż do całkowitego zatrzymania. Moc i moment mierzone są jako funkcje przyśpieszenia samochodu na rolkach (moc, moment na kołach) oraz jego zwalniania (moc i moment strat). Ich suma tworzy wynik przedstawiający moc i moment obrotowy silnika.

Dokładne wykresy pozwalają na odczytanie takich parametrów jak:

  • moment obrotowy
  • moc silnika
  • ciśnienie powietrza
  • temperatura
  • mocy strat
  • mocy na kołach